Saturday, May 26, 2012

Perbezaan Antara ASB dan Unit Trust Islamic Funds



Rata-rata Bumiputera atau org Melayu kita melabur di dalam Amanah Saham Bumiputera atau ASB. Adakah anda tahu terdapat pelaburan lain yang bukan sahaja Islamik, malah lebih berpotensi memberikan keuntungan? Pelaburan yang saya maksudkan adalah unit trust yang ditawarkan oleh pihak swasta seperti Bank Islam Management Berhad Investment-- Unit Trust Company in Malaysia. Mari kita bincangkan secara sihat dan buat perbandingan. Berikut adalah perbezaan di antara ASB dan unit trust Islamic funds yang dapat saya senaraikan.


ASB: 

1) ASB adalah unit amanah diuruskan oleh badan kerajaan, hanya untuk Bumiputera sahaja. 

2) Harga seunit untuk jual dan beli telah ditetapkan pada RM1.00 seunit, setiap masa. Bermaksud, kalau invest RM10,000, PNB tetap menjamin dapat semula RM10,000. Jaminan pelaburan modal tidak akan lupus adalah tidak sah menurut seluruh ulama empat mazhab. Islam menghalalkan jaminan modal daripada pihak ketiga, bukan pihak pengurus dana. (sumber: Ustaz Zaharuddin

3) Sehingga 30 September 2010, ASB masih dikategorikan sebagai tidak mematuhi syariah (non-islamic compliant) oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

4) Menghadapi risiko pelaburan bercampur-aduk ke tempat yang halal dan haram. Sebahagian daripada pelaburan dilaburkan ke dalam bank-bank konvensional dan British American Tobacco yang jelas tidak mematuhi syariah. (Sumber: Laporan kewangan ASB 2009 dan Ustaz Zaharuddin

5) Fatwa telah memutuskan ASB adalah HARUS, tetapi tiada siapa yang berani mengatakan secara terang-terangan ASB adalah HALAL. 

6) ASB hanya menawarkan satu bentuk pulangan sahaja iaitu dividen atau income distribution. Berdasarkan prestasi sebelum ini, dividend adalah sekitar 6-8%. Tiada pulangan dalam bentuk capital gain. Maksudnya seperti kalau beli rumah RM100,000, kita tetap jual semula RM100,000. 

7) Oleh kerana objektif ASB hanyalah untuk melindungi modal yang dilaburkan, pelaburan adalah jenis pasif, tidak dikategorikan sebagai aggresive or moderate. 

8) Tiada yuran pengurusan atau yuran tahunan dikenakan. 

9) Anda boleh mengeluarkan duit bila-bila masa waktu bekerja dan mendapat duit on the spot. 

10) Terdapat seorg pelabur bertanyakan kepada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia sama ada ASB mematuhi syariah atau tidak, jawapannya adalah seperti di bawah (sumber: Ustaz Zaharuddin
http://2.bp.blogspot.com/_JY7d-pyeMKE/TNElyl_pjKI/AAAAAAAAADg/JmL2685hUII/s400/asbharam.jpg

11) Sekiranya anda ingin mendapatkan full dividen, anda mesti melabur awal tahun dan genap setahun. Jika tidak jumlah dividen yang akan diberikan akan pro-rate.  
Amanah Saham Bank Islam(ASBI): 

1) Amanah Saham Bank Islam(ASBI) diuruskan oleh badan swasta, terbuka kepada semua. Pelaburan berlandaskan syariah (Islamic funds) semata-mata. 

2) Harga seunit untuk jual beli sentiasa berubah-ubah (volatile) dan tiada jaminan capital pelaburan yakni berlandaskan empat mazhab Islam. Harga yang berubah-ubah juga memberi kelebihan di mana pelabur mendapat lebih keuntungan apabila membeli pada harga rendah, menjual pada harga tinggi (capital gain). Apabila membeli pada harga yang rendah pelabur mendapat lebih banyak bilangan unit. 

3) Telah dinyatakan dengan terang dan jelas  menepati syariah di dalam prospectus dan laporan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. 

4) Mempunyai ahli panel dan lembaga syariah seperti yang dinyatakan di dalam prospectus dan laporan tahunan. 

7) Menawarkan dua bentuk pulangan, dividend/income distribution dan capital gain. Umpamanya membeli rumah RM100,000, boleh menjual pada harga RM200,000.Berdasarkan prestasi tahun2 sebelumnya, purata keuntungan adalah sekitar 12% setahun (atau lebih) utk pelaburan jangkamasa panjang.
  
8) Terdapat pelaburan aggressive, moderate dan conservative. Ini bermaksud lebih aggressive, lebih tinggi risiko pelaburan. Namun, harus diingatkan risiko pelaburan yang dimaksudkan di sini bukan kerugian modal pelaburan, sebaliknya perubahan harga semasa (volatile). Pelabur harus menetapkan objektif pelaburan mereka dan menanti masa yang sesuai untuk exit. 

9) Terdapat yuran dikenakan cthnya untuk dana ekuiti yuran pengurusan untuk melabur adalah 5%

10) Anda boleh mengeluarkan duit bila-bila masa pada hari bekerja. Namun pembayaran akan dibuat kepada anda melalui debit akaun (Bank Islam) atau cek dalam masa 10 hari bekerja.


Okay, setakat itu sahaja contoh-contoh saya. Tujuan saya hanyalah untuk berkongsi ilmu pengetahuan.

Saya tidak memutuskan mana yang lebih baik, mana yang lebih buruk...hak pelaburan tetap di tangan anda.

 Bagi saya, jika saya tidak mampu untuk masuk unit trust (permulaan RM1,000) dan tiada duit lebih sama ada cash atau EPF (sebab UT long term savings plan), saya akan kumpul dahulu duit di dalam pelaburan lain yang Islamik, contohnya Tabung Haji.

Ini kerana duit tersebut akan digunakan untuk makan dan minum, seterusnya menjadi darah daging kita. Semestinya kita mahukan pendapatan daripada sumber yang halal dan suci. Semoga kita sentiasa diberkati Allah dan mendapat keredhaanNya…..Amiinnn. 



Berminat nk melabur dgnm Bank Islam, hubungi Amirul(0192845472).

6 comments:

  1. assalamualaikum

    saya konsultant di kenanga investors berhad

    kwn2 yg berminat utk invest (cash/kwsp) blh roger2 saya

    0111.5484.137

    ReplyDelete
  2. Salam tuan, saya amat berminat untuk membuat pelaburan di dalam unit trust islamic fund. Boleh tuan Whatapp saya di talian 012 3381754(kalam).

    Semoga usaha kita bersama mendapat keberkatanNYA. Insyallah.

    ReplyDelete
  3. Saya pun berminat unit trust.. wasap sy 0179610039- wan

    ReplyDelete
  4. Saya pun berminat watsap 0162694126

    ReplyDelete
  5. sesiapa yg berminat untuk mnyertai simpanan Etiqa Takaful (ternyata kesuciannya) boleh contact sy Firdaus 0199768571..saya akan terangkan satu persatu manfaat savibgs ini yg tiada pada mana2 simpanan..trima kasih

    ReplyDelete
  6. Siapa berminat untuk join unit trust wasap saya 0194571548, saya boleh rekemenkan unit trust fully shariah

    ReplyDelete