Syar’an: Ertinya wajib mengenal Allah dan Rasul(ada 3 syarat
mengenal Allah dan Rasuliaitu:
1)Jazam 2)muafakat dengan nafsu amri 3)dalil
Mengikut pendapat Abu Hasan Asha’ari dan
pengikut-pengikutnya, mengenal Allah dan mengenal rasul dengan sebab kedatangan
syarak atau dengan sebab diutuskan rasul dengan syarat seseorang itu mesti
berakal.
Mengikut pendapat Abu Mansur Al-Maturidhi dan
pengikut-pengikutnya, mengenal Allah dan mengenal rasul dengan berakal
semata-mata, tetapi kalau hukum feqah mesti melalui kedatangan syarak.
Mengikut pendapat Muktazilah , mengenal Allah dan mengenal
rasul dan juga untuk hukum feqah hanya dengan akal semata-mata, kalau baik
mengikut akal, maka baiklah semuanya, kalau jahat mengikut akal, jahatlah
kesemuannya.
Dan kata musonnif (ainya’rifa) qoul yang tahqiq(qoul yang
sebenar-qoul bawa masalah dan bawa alasan sekali) bahawa ma’rifat dan ilmu itu
adalah sama dari segi pengertian iaitu jazam yang muafakat bagi yang sebenar
daripada dalil, maka makna jazam itu ialah pegangan yang yakin, putus, kuat,
kejap atau tetap, dan keluar daripada jazam itu ialah 3 perkara:
1)syak(ragu-ragu)- sama berat(50-50). 2)zhon(berat sebelah)-(75%)
3)waham(ringan sebelah)(25%)
Ittifaq atau ijmak ulamak mengatakan kafir ata tidak beriman
seseorang jika dia masih zhon atau waham dalam bab tauhid ini.
Dan bagi qoul yang beri’tikod tidak muafakat dengan diri
perkara(seperti wahabi), maka ini dipanggil jahil murrokab seperti jazam
nasoro(kristian) menigakan tuhan , iaitu mengatakan Allah itu tuhan bapa, Nabi
Isa itu anak tuhan dan Maryam itu.
Contoh lain: Pihak kafir Majusi menyembah api, iaitu api
kecerahan(kebaikkan) dan api zhulumat(keburukan).
Sumber: Kitab Aqidatu Najin- Huraian Baba Idris Al-Fatoni
No comments:
Post a Comment