Tuesday, December 18, 2012

Jom Sihat

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera:

Saya Amirul Syafiq, ingin menolong sesiapa sehaja yang ingin :

1) Turun Berat Badan

2) Naik Berat Badan

3) Kekal Berat Badan 

4) Kekal Sihat

5) Menambah Pendapatan

Boleh terus pm atau call atau sms : 019 2845 472/ 0133440584
atau email :amirulsyafiqbinali@gmail.com.my

terima kasih 

Saturday, December 8, 2012

Bab Wudhuk


Dan membasuh akan kaki lebih afdhal daripada menyapu tetapi adakalanya sunat menyapu moza(bahasa aceh-nama bagi kasut yang panjang yang mana rupanya seperti stoking kulit). Waktu sunat iaitu apabila syak seseorang pada harusnya menyapu moza atau diperasan benci akan memakainya(moza) atau kerana takut luput solat berjemaah, maka ini semuanya disunatkan untuk menyapu moza iaitu lebih afdhal daripada membasuh kaki.

Dan adakalanya wajib menyapu moza iaitu seumpama apabila ada seseorang memakai akan moza dengan mengikut syarat-syaratnya, kemudian masuk waktu solat dan ada air sekadar menyapu sehaja, maka ini wajib menyapu akan moza.

Dan kaifiat menyapu bahawa diletak segala anak jari kiri di sebelah bawah tumit dan diletak akan segala anak jari kanan di atas belakang anak jari kaki, kemudian dilalukan anak jari tangan kanan atas moza itu hingga di akhir betis. Dan anak jari tangan kirinya kepada hujung jari kepada hujung anak jari kaki sebelah bawah yang mana keadaan jari-jari tangan kanan dan kiri itu diregang-regangkan.




Rukun wudhu’ ke-6 ialah: TERTIB

Beza antara rukun dan fardhu ialah rukun wajib berterusan dan fardhu tidak wajib berterusan seperti rukun solat wajib berterusan tidak boleh berhenti-henti sekejap. Contoh lain, fardhu wuduk tidak wajib berterusan kerana boleh sehaja tinggal dengan jarak yang lama seperti basuh muka pada pukul 2 kemudian basuh tangan pada pukul 3.

Tiada gugur tertib dengan sebab lupa atau lainnya sperti dipaksa.

Gugur tertib pada 2 masalah iaitu:

1)menyelam bagi seseorang yang berhadas besar atau kecil, samaada air itu tidak cukup 2 kolah sekalipun dengan niat yang dikira betul di sisi syara’,kerana air yang tidak cukup 2 kolah itu tidak dikirakan air musta’mal kerana air itu tidak bercerai daripada anggota wuduk atau anggota mandi wajib.

2)apabila mandi untuk mengangkat hadas besar, tiba-tiba batal hadas kecil tapi kaki belum basuh lagi, jadi caranya, basuh sahaja kaki tadi sehingga sempurna. Atau contoh lain jika seseorang itu mengangkat hadas besar dengan sempurna walaupun bermula mandi dengan membasuh kaki dahulu, maka secara tidak langsung wuduk pun telah terangkat dengan sendirinya walaupun tidak tertib.

sumber: Kitab Kifayatul Muhtadi- Syarahan Tuan Guru Baba Idris Al fathoni                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

.

Tuesday, December 4, 2012

BAB PADA MENYATAKAN HUKUM HAID, NIFAS DAN ISTIHADHOH



Darah Haid

Dan bermula pengertian haid ialah nama bagi satu jenis darah yang keluar daripada kemaluan perempuan(bukan keluar daripada anggota lain seperti telinga, mulut, dubur dan lain-lain)yang mana umur seseorang perempuan itu kurang sedikit daripada 9 tahun hijriah(iaitu 15 hari lagi nak sampai umur 15 tahun hijriah)yang mana darah yang keluar itu bukan darah penyakit(seperti darah yang keluar disebabkan terjatuh atau terhumban di mana-mana) dan darah yang keluar bukan sebab wiladah(diri peranankkan)

Darah haid dikatakan darah tabiat atau darah semulajadi yang mana darah itu keluar dari sedalam-dalam rahim iaitu dipangkal rahim. Oleh itu untuk mengetahui adakah seseorang perempuan sudah berhenti darah haid ataupun tidak, maka hendaklah seseorang perempuan itu memasukkan putik kapas ke dalam pangkal rahimnya. Jikalau masih ada kekuningan atau kemerahan yang melekat dekat kapas itu, maka darah haidnya belum kering lagi.

Sekurang-kurang haid ialah 24jam(sehari semalam) dan sebanyak-banyak haid ialah 15 hari 15 malam.



Darah Nifas

Dan makna nifas itu ialah nama bagi satu jenis darah yang keluar daripada kemaluan perempuan(bukan keluar daripada anggota lain seperti telinga, mulut, dubur dan lain-lain)yang mana darah tersebut keluar selepas rahimnya betul-betul kosong selepas melahirkan anak.

Sekurang-kurang nifas ialah setitik darah(1 lahzoh) selepas sempurna melahirkan anak dan sebanyak-banyak nifas ialah 60 hari 60 malam.

Masalah- seorang perempuan sudah kosong rahimnya daripada anak, tetapi kering(atau tidak keluar darah langsung) sampai hari ke-16…jawapan: ini dikira darah haid, bukan darah nifas. Tapi jika darah keluar 15 hari ke bawah, ini dikira darah nifas.(contoh:seorang perempuan sudah kosong rahimnya daripada anak, kemudian hari pertama terus keluar darah, ini dikira darah nifas)

Dan bermula darah yg keluar sebelum dan

sumber: Kitab Wishah Afroh - Syarahan oleh Tuan Guru Baba Idris Al-Fathoni