Saturday, December 8, 2012

Bab Wudhuk


Dan membasuh akan kaki lebih afdhal daripada menyapu tetapi adakalanya sunat menyapu moza(bahasa aceh-nama bagi kasut yang panjang yang mana rupanya seperti stoking kulit). Waktu sunat iaitu apabila syak seseorang pada harusnya menyapu moza atau diperasan benci akan memakainya(moza) atau kerana takut luput solat berjemaah, maka ini semuanya disunatkan untuk menyapu moza iaitu lebih afdhal daripada membasuh kaki.

Dan adakalanya wajib menyapu moza iaitu seumpama apabila ada seseorang memakai akan moza dengan mengikut syarat-syaratnya, kemudian masuk waktu solat dan ada air sekadar menyapu sehaja, maka ini wajib menyapu akan moza.

Dan kaifiat menyapu bahawa diletak segala anak jari kiri di sebelah bawah tumit dan diletak akan segala anak jari kanan di atas belakang anak jari kaki, kemudian dilalukan anak jari tangan kanan atas moza itu hingga di akhir betis. Dan anak jari tangan kirinya kepada hujung jari kepada hujung anak jari kaki sebelah bawah yang mana keadaan jari-jari tangan kanan dan kiri itu diregang-regangkan.




Rukun wudhu’ ke-6 ialah: TERTIB

Beza antara rukun dan fardhu ialah rukun wajib berterusan dan fardhu tidak wajib berterusan seperti rukun solat wajib berterusan tidak boleh berhenti-henti sekejap. Contoh lain, fardhu wuduk tidak wajib berterusan kerana boleh sehaja tinggal dengan jarak yang lama seperti basuh muka pada pukul 2 kemudian basuh tangan pada pukul 3.

Tiada gugur tertib dengan sebab lupa atau lainnya sperti dipaksa.

Gugur tertib pada 2 masalah iaitu:

1)menyelam bagi seseorang yang berhadas besar atau kecil, samaada air itu tidak cukup 2 kolah sekalipun dengan niat yang dikira betul di sisi syara’,kerana air yang tidak cukup 2 kolah itu tidak dikirakan air musta’mal kerana air itu tidak bercerai daripada anggota wuduk atau anggota mandi wajib.

2)apabila mandi untuk mengangkat hadas besar, tiba-tiba batal hadas kecil tapi kaki belum basuh lagi, jadi caranya, basuh sahaja kaki tadi sehingga sempurna. Atau contoh lain jika seseorang itu mengangkat hadas besar dengan sempurna walaupun bermula mandi dengan membasuh kaki dahulu, maka secara tidak langsung wuduk pun telah terangkat dengan sendirinya walaupun tidak tertib.

sumber: Kitab Kifayatul Muhtadi- Syarahan Tuan Guru Baba Idris Al fathoni                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

.

No comments:

Post a Comment